جامعه کنترل کیفیت استان آذربایجان غربی

جامعه کنترل کیفیت استان آذربایجان غربی

نظام مدیریت شش انحراف از میزان، شش سیگما در عمل

 

نظام مدیریت الهی= جمع شدن فکرهای نیک= حاکم شدن روح الهی در جامعه

رضایت خدا+ رضایت مردم= نظام مدیریت با کیفیت

 

شش انحراف از میزان، یک ابزار مدیریتی برای حل مسائل است که بکارگیری صحیح آن می‌تواند در رفع مشکلات سازمان و همچنین بهبود وضعیت امور، نقشی فوق‌العاده اثربخش داشته باشد. به این منظور سازمان ‌باید درک درستی از مسائل و مشکلات خود داشته و از ماهیت و شیوه عملکرد این ابزار نیز مطلع باشد. در عرصه کنونی کسب و کار، اوضاع سازمان‌ها مستمراً در حال دگرگون شدن است. با نگرش جدید، سازمان مجموعه‌ای از فرآیندهایی است که هدف آنها ایجاد ارزش برای مخاطبان است و این امر یعنی ایجاد ارزش برای مخاطبان، مستلزم آفرینش ارزش در خود سازمان است.

یکی از بهترین راه‌های پی‌بردن به قدرت نظام مدیریت شش انحراف از میزان، مشاهده عملکرد و فرصت‌هایی است که بواسطه بکارگیری ابزار شش سیگما در سازمان‌های مختلف ایجاد گردیده و برخی تفکرات خلاق و ثمرات عالی است که از این طریق تحصیل شده است. در ادامه چند نمونه از این موارد ارائه می‌شود.

1- اجرای شش انحراف از میزان در صنایع فضایی:

یک شرکت مخابراتی که ارتباطات ماهواره‌ای را در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد، متوجه شد که به یک چالش سازمانی دچار شده است. اغلب مخاطبان این سازمان قراردادهای طولانی‌مدت برای استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای منعقد می‌کنند (به‌عنوان مثال بانک‌ها از ماهواره‌ها جهت ارسال اطلاعات مربوط به معاملات استفاده می‌کنند) و مخاطبان بالقوه دیگر تنها خواستار ارتباطات کوتاه‌مدت، مثلاً در یک کنفرانس ویدئویی یا گزارش اخبار تلویزیون هستند. مسئله این بود که زمان تأیید قراردادهای کوتاه‌مدت به‌اندازه قراردادهای بلند‌مدت به‌طول می‌انجامید و در نتیجه مخاطبان خدمات ماهواره‌ای کوتاه‌مدت ناراضی بودند و هر لحظه احتمال داشت که سازمان، این دسته از مخاطبان خود را از دست بدهد. یک گروه بهبود شش انحراف از میزان به رهبری نماینده‌ای که از اختیارات لازم برخوردار بود، روش (متدولوژی) dmaic را جهت تعریف، اندازه‌گیری و تحلیل فرآیند مورد استفاده قرار داد.

بعد از انجام برخی تحلیل‌ها مشخص شد که فرضیات قدیمی در خصوص حجم تحقیقات لازم برای انعقاد یک قرارداد باید تغییر می‌کرد و لازم بود تا رویه‌های جدید، ساده و مؤثر جایگزین شده و آزمایش شوند. این شرکت، فرآیند انعقاد قرارداد را به شکلی سریع‌تر و مشتری پسندتر بهبود بخشید، در نتیجه نه تنها مخاطبان را خشنودتر نمود، بلکه فعالیت‌های این شرکت را نیز توسعه داد و منافع سالانه بالغ بر معادل یک میلیون دلار بدست آورد.

2-اجرای شش انحراف از میزان، متوقف کردن کارخانه جدید:

 به همراه موفقیت داروی مسکن جدید، یک شرکت داروسازی، طرح 200 میلیون دلاری افزایش  تولید را برای خرید تجهیزات و امکانات جدید برای کارخانه فعلی، طرح ریزی کرد. پس از جمع‌آوری داده‌ها، اعضای گروه دریافتند که تنها 40درصد از داروهای بسته‌بندی شده قابل عرضه است. پس از مشاهدات بیشتر دریافتند که شیوه عایق‌بندی شیشه‌های دارو بسیار نامناسب است. گروه از چند سری آزمایش و تصمیم‌هایی در خصوص فرآیند عایق‌بندی، استفاده کرد و بهترین ترکیب عوامل را جهت اطمینان از یک عایق‌بندی خوب تعیین کرد. با این تغییرات و صرف چند قطعه 50 دلاری جهت تنظیم تجهیزات، گروه بهبود شش انحراف از میزان، بازده را در کارخانه تا 85 درصد افزایش داد. این افزایش ظرفیت، نیاز به احداث کارخانه جدید را منتفی و وضعیت خط تولید را برای دستیابی به بهبودهای آتی و افزایش بازده‌ای دیگر آماده کرد.

3- اجرای نظام شش انحراف از میزان در یک شرکت وام‌دهنده، بهبود کیفیت وام:

 یک شرکت وام‌دهنده با بخش عظیمی از دوباره کاری مواجه بود. علیرغم بازار قدرتمند، این شرکت درگیر کار اصلاح وام‌های به‌تازگی منعقد شده بود. عیوب این وام‌ها عبارت بود از اشتبا‌ه‌های اسنادی، اشتباه در اصلاحات و تعریف نادرست شرایط وام.

وجود این اشتباهات باعث عدم ارائه وام به وام‌گیرندگان می‌شد. از آنجایی که اغلب شرکت‌های وام‌‌دهنده وام خود را به شرکت‌های بزرگ خصوصی و یا شرکت‌های وابسته به آنها می‌دهند، اشتباه در قرارداد اعطای وام باعث راکد ماندن بخشی از پول شرکت و عدم استفاده از آن بصورت وام می‌شد. در ابتدا یک گروه همه دلایل و علل بروز وام‌های نادرست را بررسی کردند. این گروه هشت دلیل عمده برای قابل ارائه نبودن وام‌ها تعیین و بر روی مهمترین علت، تمرکز کردند. طی چند ماه این گروه قادر به حذف نیمی از وام‌های ارائه نشده گردید و موجب شد صرفه‌جویی معادل 150 میلیون دلار برای شرکت بوجود آید.

اجرای پروژه‌های دیگر نیز به حذف سایر علل ریشه‌ای و اصلاح فرآیند اعطای وام کمک نمود؛ در نتیجه شرکت توانست از سرمایه‌اش استفاده بهتری کند و مشتریان خود را خشنودتر نگاه دارد.

خلاصه:

نمونه‌های انتخاب‌شده از پروژه‌های شش انحراف از میزان، نمایانگر کسر کوچکی از کل بهبودها و تغییرات ایجاده شده در فرآیندهای موجود در اقصی نقاط دنیا است. برخی افراد سئوال می‌کنند: آیا این مسائل به هرحال حل نمی‌شود؟ و پاسخ این است که احتمالاً‌ برخی از آنها حل می‌شوند.

 

قرآن مجید و مجد‌آفرین بیش از دویست بار من، تو و ‌ما مسلمانان را دعوت به تفکر، تعقل، تذکر، تدبر و تحقیق و تفقه نموده است.

نظام مشارکت با سیستم پذیرش و بررسی پیشنهاد کارکنان آغاز می‌شود و این به‌عنوان بهترین دست‌آورد اجتماعی سازمان و از مباحث بسیار مهمی‌‌ست که دریچه‌های تحول را بسوی سازمان می‌گشاید.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۴
جامعه کنترل کیفیت استان آذربایجان غربی